Revista electrónica del Grupo de Arte de la OEA

Diciembre 2002

 
CONTENIDO
Editorial: Mensaje Navideño
Artista del Mes: Matta, la voz de la vanguardia
Artista Invitado: Georgia O'Keeffe
Conservación y Restauración: Lustra muebles comerciales y sus formulas secretas
Libros de arte de la Biblioteca Colón de la OEA
Apuntes de Arte
Calendario
Cartas al Director
Anuncios

Los conceptos vertidos en Pinceladas son de responsabilidad de sus autores y no representa la opinión de la Organización de los Estados Americanos o su Secretaría General.

Unless otherwise indicated, the materials published on Pinceladas, including opinions expressed therein, are the responsibility of the individual authors/compilers and not those of the Organization of American States ("OAS"), GS/OAS, and the OAS Member States or its member countries.

NOTA: La revista electrónica Pinceladas se publica en el idioma original de los artículos que son sometidos. La revista publicará información de artistas que exhiban sus trabajos en galerías comerciales del área metropolitana de Washington y en las galerías de arte de las Misiones de los países Miembros ante la OEA. Esta información pueden enviarla a la siguiente dirección electrónica: [email protected] ó [email protected]

Pinceladas se reserva el derecho de edición y publicación.

 

EDITORIAL - Mensaje Navideño


Cuando nació mi nieta Isabelita, mi vida tomó un rumbo inesperado. Fue como revivir todas aquellas experiencias tan maravillosas que tenemos las mujeres al convertirnos en madres. Los niños son el regalo más precioso y la responsabilidad más grande que tenemos en nuestras vidas. Cada año al celebrar la Navidad, celebramos el nacimiento de Jesús, acercándonos a nuestros seres queridos y regalando a los niños, como hicieron los reyes Magos al nacer el niño Jesús. Así como progresamos industrialmente con la época moderna, vemos también como se ha ido perdiendo la espiritualidad y emotividad de esta celebración. Trabajemos para que este espíritu perdure y reiteremos ese mensaje de amor y cariño a nuestros seres queridos y especialmente a los niños.

Demostrémosles nuestro cariño encaminándolos hacia un mundo mejor, no los expongamos a la violencia, mostrémosles un mundo diferente en donde exista la esperanza, la confianza y un futuro lleno de promesas. Que mejor manera de hacerlo que a través del arte, para que desarrollen su creatividad, para que aprendan a soñar y aprendan también a ser diferentes, pacientes y perseverantes.

Queridos amigos queremos agradecerles por la buena acogida a nuestra revista y por todo el apoyo y los elogios recibidos a nuestra primera edición de Pinceladas. Como artistas y como seres humanos el reconocimiento de ustedes es un incentivo valioso. Les agradecemos también sus sugerencias para poder mejorarnos y esperamos seguir contando con vuestra audiencia.

El Grupo de Arte les desea muchísimas Felicidades en estas Navidades.

Gladys Berly

ARTISTA DEL MES - Matta, la voz de la vanguardia
Roberto Sebastian Matta fue un artista mítico, desde sus inicios. Nació en la coincidencia de muchos astros y fechas el 11-del 11 año 11. Conjetura que celebró siempre. Estudió Arquitectura en la Universidad Católica de Chile y, muy joven se fue a Francia, primero a trabajar en el taller de Le Corbusier y luego, se quedó para ser el artista que siempre fue.

Vivió el arte moderno desde las entrañas más profundas, entró al movimiento Surrealista, cuando este nacía de la mano de André Breton. Como reacción a la muerte de García Lorca, emprendió una batalla heróica: por vez primera un artista declaraba a viva voz que, su trabajo quedaría completamente comprometido con su tiempo y sociedad. Durante la segunda Guerra se vino a Nueva York donde tuvo un papel central como puente entre los actores del surrealismo francés, como Bretron, Duchamp y Meson y los artistas abstractos de la Escuela de Nueva York, como Pollok y Motherwell. Unión de ideas y esfuerzos que resultaron siendo el impulso vital para que la corriente norteamericana comenzara su liderazgo. Y volvió a Francia donde vivió siempre, sin dejar de sentirse chileno.

Con las teorías de Lucian Frued, el inconsciente encontró explicación de ese mundo interno y de ahí, el Surrealismo entró con gran fuerza expresiva donde se buscaba permitir que a traves de los medios creativos se pudiese abordar historias de los hombre donde reposan de los sueños y los impulsos hasta las voces internas y los miedos.

Matta lo creyó y lo cumplió. "Para mi pintar ha sido y es como tener un diario donde plasmo la expansión de mi horizonte interior" anotaba el artista. Y, además logró mucho y llegó lejos porque fue un pintor que creó espacios enérgicos, atmosféricos y, fue también un productor de formas inéditas que eran siempre una ilustración de conceptos científicos y de formas sicológicas. Las "bio formas" fueron un repertorio en su pintura porque a través de ellas no sólo creaba sino, demostraba la importancia del dibujo en y desde la pintura. Así, poco a poco, Matta fue armando su libre repertorio de contradicciones donde la representación de sus metáforas eran posibles. Por eso su vida estuvo llena de acontecimientos, pintó los horrores de la guerra, los acontecimientos del nazismo, la opresión de los débiles, la visión cósmica y la deshumanización del hombre ante tecnología.

En la colección existe un cuadro óleo sobre tela de 1948 cuyo nombre es Hermanala II y 15 grabados de una serie que llamo El Verbo America, un trabajo con escritores donde cada imagen se encuentra interpretada por Gabriela Mistral, Rubén Darío y García Márquez nos muestran su manera de conjugar la manera de ser el Verbo América.


Ana Maria Escallón

ARTISTA INVITADO - Georgia O'Keeffe

Georgia O'Keeffe, 1923

"My first memory is of the brightness of light...light all around. I was sitting among pillows on a quilt on the ground...very large white pillows..."

Georgia Totto O'Keeffe was born in a farmhouse on a large dairy farm outside of Sun Prairie, Wisconsin on November 15, 1887.
Education for women was a family tradition. Georgia's own mother, Ida had been educated in the East. All the daughters but one became professional women, attesting to her influence on them.

When Georgia was in the eighth grade she asked a daughter of a farm employee what she was going to do when she grew up. The girl said she didn't know. Georgia replied very definitely...

"...I am going to be an artist!"--"I don't really know where I got my artist idea...I only know that by that time it was definitely settled in my mind."

In 1902 her parents moved to Virginia and were joined by the children in 1903. By the age of 16 Georgia had 5 years of private art lessons at various schools in Wisconsin and Virginia.
One particular teacher, Elizabeth Willis encouraged her to work at her own pace and afforded her opportunities that the other students felt unfair. At times she would work intensely, and at other times she would not work for days. When it was brought to the attention of the principal, she would reply..."When the spirit moves Georgia, she can do more in a day than you can do in a week"

After receiving her diploma in 1905 she for left Chicago to live with an aunt and attend the Art Institute of Chicago. She did not return to the Institute the following year after a bout with Typhoid Fever. Instead, in 1907 she enrolled at the Art Student League in New York City.
While at the Art Student League, Eugene Speicher, a student at the League asked Georgia to pose for him. Seeing her annoyance at the offer he commented, "It doesn't matter what you do, I'm going to be a great painter and you will probably end up teaching painting in some girls' school." She latter agreed to pose for him. The image at the top of this page was painted by Speicher in 1908.

Discouraged with her work, she did not return to the League in the fall of 1908, but moved to Chicago and found work as a commercial artist. During this period Georgia did not pick up a brush, and said that the smell of turpentine made her sick.

She moved back to her family in Williamsburg, Virginia in 1909 and later enrolled at a nearby college. In 1912 a friend in Texas wrote that a teaching position was open in Amarillo, Texas for a "drawing supervisor". Georgia applied for the position and was hired for the fall semester. She would remain here till 1914, making trips to Virginia in the summer months to teach at the University of Virginia.

After resigning her job in Amarillo, Georgia moved to New York City to attend Columbia Teachers College until accepting a teaching position at Columbia College in South Carolina. Having a light schedule, she felt it would be an ideal position that would give her time to paint. Here she was to strip away what she had been taught to paint and began to paint as she felt.

"I have things in my head that are not like what anyone has taught me...shapes and ideas so near to me...so natural to my way of being and thinking that it hasn't occurred to me to put them down..."

Early in 1916, Anita Pollitzer took some of Georgia's drawings to Alfred Stieglitz's 291 gallery. He was to exclaim, "At last, a woman on paper!". He told Anita the drawings were the "purest, finest, sincerest things that had entered 291 in a long while.", and that he would like to show them. Georgia had first visited 291 in 1908, and later on several occasions, but had never talked with Stieglitz...although she had high regard for his opinions as a critic.

Ten Door at Night, 1913"I believe I would rather have Stieglitz like something...anything I had done...than anyone else I know of..."

In April Stieglitz exhibited 10 of her drawings. She had not been consulted before the exhibit and only learned about it through an acquaintance. She confronted Stieglitz for the first time over the drawings...later agreeing to let them hang.
Needing a job, and missing the wide, flat spaces of northern Texas, Georgia accepted a teaching job at West Texas State Normal College in the fall of 1916.
She would often make trips to the nearby Palo Duro Canyon, hiking down the steep slopes to observe the sandstone formations with white gypsum, and orange mudstone above the rich green canyon floor. At least 50 watercolors were painted during the time spent in Canyon, Texas.

"It was all so far away...there was quiet and an untouched feel to the country and I could work as I pleased."

Evening Star VI, 1917Georgia's first solo show opened at 291 in April 1917. Most of the exhibit were the watercolors from Texas. After the show Stieglitz decided to close 291 due to financial difficulties but said, "Well I'm through...but I have given the world a woman."
During the winter Georgia became ill with the flu that was sweeping the country. She took a leave of absence from the teaching job and later resigned. It's possible that there was pressure from the community to encourage her resignation, as she had what was considered radical views about the United States entry into the war in Europe...along with other non-mainstream opinions shocking this small Texas town.
She was encouraged by Stieglitz to return to New York. By this time he had fallen in love with Georgia and wanted to pursue a relationship. He being in an unhappy marriage, had moved out from the family home and into his studio.
She boarded a train in June of 1918 to return to New York and Stieglitz...and to a new life that would make her into one of the most important artist of the century.

Recopilado por Gabriel Gross

SIGUIENTE